ďťż
Podstrony
|
telcocafePo wejściu Web 2.0 i społecznościowej rewolucji powstają koncepcje Web 3.0. Główne założenia:
Przyjrzałem się bliżej funkcjom głosowym w Operze. Przeprowadzenie prostej interakcji z użytkownikiem nie jest trudne, ale rozwiązanie aktualnie nie nadaje się do zaawansowanych aplikacji lub gier. Technologię opisują języki VoiceXML i SML oparte na XML. Twórcy zewnętrznych aplikacji lub telefonicznych systemów zamówień mają ułatwione zadanie, bo wystarczy wykorzystać libexpat, a syntezator sam zadba o interpretację i podział na etapy (analogicznie do: wybierz 1, aby... naciśnij 2, aby...) na podstawie kodu. Wszystko wg ściśle ustalonych schematów, choć specyfikacja pozwala wtrącić kod JS, wyrażenia regularne, opcje wyboru i znacznie więcej. Otrzymane odpowiedzi są przechowywane w polach abstrakcyjnego formularza. W przypadku zaawansowanych aplikacji internetowych XVML może nie zdać egzaminu. Jest zbyt skomplikowany, przez co można łatwo zagmatwać kod HTML i zgubić się. Coś się pewnie zmieni w Voice XML 3, ale mimo wszystko chyba lepiej napisać całą logikę w JS. HTML 5 pozwala osadzić SVG i MathML, ale nie wiem, czy VXML też. Moja wizja: istnieje obiekt, na przykład VOICE, inicjowany podobnie jak XMLHttpRequest. Kluczową rolę pełnią zdarzenia oraz metody pozwalające wykryć określone słowa, znaki lub sekwencje. Obiekt ma własności dotyczące opóźnień, szybkości... które można zmienić. Na przykładzie gry logiczno-przygodowej: 1) polecenia "[go] left", "[go] right", "enter"... są interpretowane zawsze 2) inne polecenia, np. "open drawer", "put CD", "turn on [the] computer" - w razie potrzeby 3) inne przykłady: "[tell me] about ", "where I am", dyktowanie kodu Tego nie da się zrobić etapami, a najlepszą metodą na 50% jest przekazywanie sobie zdarzeń między obiektami lub funkcjami - podobnie przechwytuję klawiaturę - onkeydown - niektóre pokoje lub elementy w grze mają zdarzenie zdefiniowane przeze mnie :) Zatem powinna powstać specyfikacja Javascript dla funkcji głosowych W tym przypadku XML-owe rozwiązania za bardzo ograniczają funkcjonalność. Co myślicie o interakcji werbalnej w aplikacjach i grach? Użytkownik Ferrari edytował ten post 04 marzec 2010, 18:44 Bawiłem się kiedyś rozpoznawaniem mowy w Viście - po mniej wiecej godzinie byłem w stanie jednocześnie rozmawiać na gg i przeglądać allegro we w miarę normalnym tempie, ale nie wiele później rozbolała mnie szczęka. Osobiście nie wydaje mi się, żeby komunikacja głosowa stała się kiedyś główną drogą obsługi komputera - to zawsze będzie tylko mniejszy lub większy dodatek do normalnej obsługi - np. żeby ściszyć muzykę bez podchodzenia do klawiatury. Jeśli chodzi o obsługę stron w ten sposób to imo dopóki nie ma odpowiednich API w FF i Chrome, a najlepiej jeszcze IE to szkoda sobie tym w ogóle głowy zawracać. |
|||
Sitedesign by AltusUmbrae. |